donderdag 29 mei 2014

"ENJOY"! - Carl Lewis

Motivatie is een niet te onderschatten factor in atletiek. Hoe belangrijk talent en discipline ook zijn, zonder het echt "willen", "goesting" en "honger" doe je beter de boeken toe...

Woensdag. Gisteren werd ik 46. Ik heb een extra dagje vakantie genomen om in de namiddag wat met onze Sten te spelen... Een uurtje op het speelplein wordt verstoord door een regenbui en we hebben nog geen zin om naar huis te gaan. Wat gaan we doen? Nog even naar Mullem waar ik het beheer opvolg van het natuurgebiedje? Liever iets anders? Ok, dan maar iets anders. We besluiten om in de tweedehandswinkel van Oudenaarde te gaan rondneuzen. Sten vindt er een mooie sterrekijker, maar bij nader inzien mist deze gewoon een occulair; waardeloos dus. Ik zit wat te zoeken in de tweedehandsboeken en vind een mooi boek over de geschiedenis van de Olympische Spelen. Mooi. Ha! Er is ook een biografie van Carl Lewis voor 1 euro. Ik doorblader die wat... en... warempel... mij hart slaat over! Dit exemplaar is zowaar gehandtekend door Carl Lewis! Met een boodschap er bij: "Enjoy"!

Wat een boost! De internationaal verkozen "sporter van de eeuw", "atleet van de eeuw", twee maal vier Olympisch goud, zegt net op het juiste moment wat ik horen moet! Motivatie zit vaak in onverwachte hoek, maar dit slaat alles. Een motiverend boek met zowaar een directe boodschap voor een zoekende atleet.

Elke dag werken, beslommeringen, gezin, familie en toch vaak zorgen; geen negatief gezeik en absoluut geen gemopper, maar evident is het niet altijd. Het toch bijna dagelijks trainen en fysiek afpeigeren. Altijd maar weer de lat hoger leggen. Soms slaat de - ik noem het toch zo - vermoeidheid toe. Een dipje dat onmiddellijk wordt afgestraft in de prestaties, in de wedstrijden, al moet ik eigenlijk tevreden zijn met de groei en resultaten... Maar het blijft toch een continu zoeken naar motivatie.

In het boek lees ik hoe Carl Lewis als twaalfjarige de legendarische Jesse Owens ontmoet. Carl was op dat moment alles behalve een sportief talent, eerder een onderkruipertje... "Enjoy", gaf Jesse Owens als advies. "Enjoy" heeft Carl Lewis gekribbeld in het boek dat ik naast me heb liggen. 

Ik heb het begrepen Jesse, ik heb het begrepen Carl. I'll pass the message on...

Voor mijn zoekende collega-atleten: ENJOY!














ikgavoortienkamp.blogspot.be Dieter


Geen opmerkingen:

Een reactie posten